2 Ağustos 2012 Perşembe

Hocam Sen Çok Yanlış Anlamışsın

Benzer konular hakkında daha önce de yazmıştım sanırım. Gerek twitterda gerekse facebookta sık sık eleştirdiğim noktalardan birisi aslında bu.

Üstad fotoğrafçı arkadaş (genelde de bilmem kim photography diye geçinir kendileri) ekipman gerekliliği hakkında nidalar atar. Ucuz-eski ekipmanı olanları da "hehe" diyerek eleştirmeye çalışır. Takip ediyorsanız bilirsiniz, kısa zaman önce Nikon D800 modelini piyasaya sürdü ve Canon da 5D Mark III serisini. Bu kameraları bir an önce gidip almak gereklidir onlara göre (İkisinin de sadece gövde fiyatları 9000 TL civarı). Tabii ki bunlara göre en uygun lensleri set halinde alıp küçük bir servet ödemeniz lazımdır. Hatta stüdyolar kurmalı, onun için de bir miktar para bayılmalı, daha iyi fotoğraf çekmelisinizdir dir dir.

İşim gereği yurtdışında yapılan fotoğraf işlerine de göz atıyorum, hatta çoğu zaman kamera arkası görüntülerini de izlerim. Aynı yarım saat içerisinde neredeyse bir apartman dairesi parasına kurulmuş stüdyo seti (bunu yapan bizim memleketin insanı, paylaşan da ekipman gerekliliğini savunan arkadaşlardan birisiydi) ile çok mütevazi bir stüdyoda (bu da ünlü bir rus fotoğraçı abimizden) yapılmış iki işi ve onların kamera arkasını izleme şansım oldu. Tek başıma izlemiş olsaydım değerlendirmemin öznel olacağını düşünebilirdim ancak beş-altı fotoğrafçı arkadaşım daha benimle beraber izledi. Sonuç mu? Aradaki farkı kelimeler anlatamaz (İspatlamak için linkleri vermek isterdim ama sorun yaşamak istemem, en iyisi vimeo veya youtube gibi sitelerde aratın, kendi gözlerinizle görün).

Ara Güler'in bir sözü gelir aklıma hep bunlar polemik konusu olduğu zaman: "Ben Singer dikiş makinesiyle bile fotoğraf çekerim!"

Dünyanın en iyi steteskopunu size versek en iyi hekim olabilir misiniz? Yahut en hızlı motorsikletle iyi bir yarışçı? Paha biçilemeyen tablolarını yaparken Picasso çok özel fırçalar mı kullandı? Aynı fırçayı verseler peki bana ressam olabilir miyim?

Bir zaman önce Düğün Hikayesi için ofise gelen müşteri doğrudan "Hangi ekipmanları kullanıyorsunuz?" diye sordu. Ayça Hanım pek hoşlanmaz para, ekipman ve sair konulardan konuşmaktan. O sadece yapacağı çekime ve işin güzelliğine odaklanmaya çalışır. Ben de orada olduğum için cevap verme şansım doğdu. Sadece şunu sordum, "Hangi ekipmanları kullanmamızı istersiniz?" Öyle ya, madem konu hakkında çok bilgin var, öner sen bana. Ben de ona göre elimdekilerden birisini seçeyim değil mi? Sadece kekeledi. Google bilgileri ve birkaç fotoğrafçı (kendilerine göre photographer) arkadaşın saçmalığından ibaretti olay.


Konuyu özetlemek gerekirse elbette ki daha iyi ekipmanlara sahip olmayı hepimiz istiyoruz. Özellikle biz fotoğrafçılar bunu bir miktar da gereklilikten dolayı yapmak zorunda kalıyoruz. Siz boşuna üzülmeyin, daha iyi kamera daha iyi çekecek diye bir kaide yoktur. Fotoğrafı ekipman çekmez, insan çeker.

Yani, "Hocam sen bu fotoğrafçılık işini gerçekten çok yanlış anlamışsın!"



Yukarıdaki fotoğraf da Ansel Adams'a (1902-1984) ait. Gelmiş geçmiş en iyi fotoğrafçılardan (özellikle peyzaj konusunda) kabul edilen bu ustanın önündeki kamera bugünün teknolojisinden ne kadar uzakta hepimiz farkındayız. Peki sonuçlar? Madem başladık, bir sonraki yazımızda bu usta fotoğrafçıdan bahsedelim.

1 yorum:

GeCe dedi ki...

ne güzel bir yazıydı diline sağlık, ben de her yerde, bir makine satın alıp photographer olanları görmekten sıkıldım