3 Temmuz 2009 Cuma

Geleneksel ve Dijital Fotoğrafçılık Hakkında

Bir yazıyı yazmadan önce genelde internette bir miktar araştırma yaparım. Konu ile ilgili önceden verilmiş bir bilgi var mı, ne tür bilgiler vermişler gibisinden göz gezdiririm. Amacım aynı noktalara çok fazla değinmeden merak edilenleri ele almaya çalışmaktır aslında.

İşte tam bu noktada beyaz ayarı, beyaz dengesi, white balance gibi aramaları yaptıktan sonra sağlıklı sonuçlara ulaşamadım (Sıradaki yazının da beyaz dengesi yani renk sıcaklığı ile alakalı olduğu ortaya çıkmış oluyor sanırım). Birçok kişi bu beyaz dengesi denilen konunun dijital fotoğrafçılıkla beraber hayatımıza giren bir konu olduğunu zannediyor. Bunun üzerine , diğer konularla da ilgili bir miktar daha araştırma yaptım ki birçok kişi fotoğrafçılığın unsurlarını dijital unsurlar zannederek bilgiler veriyor. Bu yanlış bilgileri de insanlar doğru kabul ederek okuyor malesef.

Ben de bu yüzden hemen söyleyeyim, ne ISO ayarı (ASA yani ışığa duyarlılık) ne de WB denilen unsurlar dijital fotoğrafla beraber girmemiştir hayatımıza. Dijital fotoğrafçılık temellerini geleneksel fotoğrafçılıktan alır ve bu nereden baksanız 200 yıllık (hatta çok çok daha uzun) bir süreçtir. Mantık ve temel aynıdır kısacası. Geleneksel fotoğrafçılık ile dijital fotoğrafçılık arasındaki en önemli fark film yerine dijital alıcılar (sensör) kullanılması ve karanlık odanın yerini şimdilerde aydınlık oda denilen bilgisayar ve programların almasıdır (Yani photoshop, picasa, adobe lightroom, photo impact vs).

Fotoğrafın oluşma mantığı aslında şudur. Bir mercekten veya delikten geçerek karanlık bir kutu içerisindeki ışığa duyarlı madde üzerinde görüntü oluşturma fotoğraftır yani ışıkla çizmektir. Merceğimiz hala aynı mercek, kutumuz aynı kutudur. Işığa duyarlı maddemiz ise teknoloji ile beraber film (gümüş tuzu kaplı plastik şerit) yerine sensör (algılayıcı) olmuştur.

Hepinize iyi haftasonları dilerim. Ice Age 3 sinemalarda, kaçırmayın :)Yüksek ISO'nun dijital makinelerde kumlu görüntü vermesi gibi yüksek ASA filmler de geleneksel fotoğrafçılıkta daha kumlu/grenli görüntü oluşmasına sebep oluyordu. (Kamera: Pentax ME Super * Lens: Pentax SMC-M 50mm f/1.7 * Film: Ilford HP5 Plus -400 ASA- * 2007-İstanbul)

3 yorum:

DEZ dedi ki...

sadece son öneri için yorum yapcam kpss bitsin ilk iş ıce age3'e gideceğim yeğenle demiştim. unutmuşum hatırlattığınız için teşekkürler.. =)

GeCe dedi ki...

sağol çok iyi bilgilerdi doğru bilgi zor bulunuyor bu yığınlar arasında

Serhat dedi ki...

Biz henüz gidemedik Dez, evimize yakın sinemalarda 3 boyutlu orjinal ve normal çeviri versiyonları var. Biz normal ve alt yazılı versiyonuna gitmeyi istiyoruz. Artık haftaya veya müsait bir haftaiçi günü.

İnternet artık yığına dönüşmeye başladı, bilgiyi de doğrulamak ve seçmek zorunda kalacağız yakında.